FF belle

Het gaat er op de weg tegenwoordig behoorlijk slordig aan toe en het lijkt voor te veel chauffeurs haast wel, of de spelregels voor veilig weggebruik niet meer bestaan. We leerden dat, bij wisseling van rijbaan, eerst de snelheid moet worden aangepast aan de rijbaan waar, moet worden ingevoegd.
We zien echter steeds vaker, dat men, met een veel te lage snelheid, soms met ware doodsverachting, van rijbaan wisselt en zo zichzelf, maar nog veel belangrijker,vooral die andere weggebruiker(s) doelbewust in gevaar brengt.
We leerden ook dat, bij wisseling van rijbaan en verandering van richting, dat ook duidelijk moet worden aangegeven. We zien echter steeds vaker dat de richtingaanwijzers structureel niet of nauwelijks meer worden gebruikt. Richtingaanwijzers veiligheid van) andere weggebruikers houdt.
Men houdt ook – zowel voor- als achter andermans auto – geen afstand meer en hangt zo op de voor- of achterbumper van de andere automobilisten, die daar wèl rekening mee houden. We leerden ooit anticiperend te rijden, maar we zien opvallend vaker juist impulsief rijgedrag, waarbij altijd de “aangevallen” ander een mogelijke aanrijding moet proberen te voorkomen.
We leerden om, tijdens het rijden, ons te concentreren op het verkeer, maar we zien in de praktijk aan het, voortdurend draaiende, hoofd van de bestuurder voor ons, dat deze zich helemaal niet op het verkeer concentreert, maar op de naast zittende passagier. We mogen tijdens het rijden niet met de hand bellen en toch worden we regelmatig uit onze rijbaan gedrukt door particuliere-, zakelijke- en beroepschauffeurs, die daar lak aan hebben.
Blijkbaar is er, na de aankoop en of lease van een kostbare auto, geen budget meer voor een “Blue Tooth handsfree” setje, dat tegenwoordig nauwelijks nog iets kost! Het wordt daarom heel hoog tijd, dat de minister van Verkeer en Waterstaat de weggebruikers gaat heropvoeden met leerzame TV clips, zoals dat in de 80er jaren zo gebruikelijk was. Bij de publieke omroep hebben ze daarvoor meer dan genoeg uitzendtijd over, gelet op de krankzinnige massa’s reclame-bagger en onnodige, voortdurend herhalende, vooraankondigingen.

Please follow and like us:

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *