“Onze” publieke omroep zegt zelf altijd “niet-commercieel” te zijn en zet zich ook altijd af tegen de commerciële zenders. Dat is echter een harde leugen. We zien immers haar “STER terreur” stiekem – want zo gaat dat altijd – steeds verder in haar programmering infiltreren. Wij ervaren daardoor dat ons onze privacy – n.b. in eigen huis – steeds verder door haar “STER ” en haar eigen herriefabriek wordt afgenomen.
Kijkers worden in hun eigen huis ook niet meer toegesproken, maar – veel te vaak – toegeschreeuwd. Ook het Algemeen Beschaafd Nederlands verdwijnt steeds meer naar de achtergrond. De kijker wordt dag in en dag uit overladen met haar oeverloze stroom, vaak irritante- en onnodige, lawaaiige vooraankondigingen. Onnodige vooraankondigingen, omdat iedereen minstens over een elektronische programmagids beschikt en kan lezen! Daarnaast rukt de ook sluikreclame – demonstratief in Studio Sport – steeds maar verder op.
Maar we zien – naast Studio Sport – steeds vaker andere, gesponsorde programma’s. Dat zien we allemaal bij een publieke omroep, die ons wijs maakt dat ze niet commercieel is en waarvoor iedereen wel belasting moet betalen. Tegenover de echte, commerciële zenders is dat behoorlijk concurrentie vervalsend en ook dat klopt niet! Dit gebeurt allemaal bij onze – “doorgedraaide” – publieke omroep, die niet naar haar klanten luistert. Niet luistert, terwijl vrijwel iedereen doodziek wordt van haar dagelijkse stroom onnodige vooraankondigingen en haar reclameterreur. Reclameterreur, waarvoor iedereen n.b. ook nog – via de kabelaars – de auteursrechten daarvan in rekening krijgt gebracht. We zien een dagelijkse stroom journaalblokjes van zo’n 8 minuten, “verpakt” in doorgaans 2x 7 minuten reclame en onnodige vooraankondigingen! Zondags duurt zo’n journaaltje slechts 5 minuten, “verpakt” in 2x 7 minuten reclame en vooraankondigingen. De reclame invloed is al lange tijd zo groot, dat zelfs de aanvangstijden van programma’s, in alle gidsen, niet de aanvangstijden van programma’s , maar van de STER en vooraankondigingen zijn.
Reclameblokken, die opvallend vaak op de drie netten gelijktijdig worden uitgezonden. Je kunt daardoor aan die STER-terreur in je eigen huis – zelfs met zappen – niet meer ontkomen! Deze publieke omroep suggereert ook nog steeds, dat ze exclusieve programma’s brengt. Maar dat is maar deels waar: kijk alleen maar eens naar dagelijkse dosering van NOS Sport. Het gaat hier zo langzamerhand op de tijd van keizer Nero lijken:
“brood en spelen voor volk”, om het rustig te houden. We zien in Studio Sport dag in en dag uit oeverloze “Boulevard” items, van doorgaans
niets zeggende, voetballers. Die vertoning durft men nog steeds “sportjournalistiek” te noemen, maar daar zit de kijker echt niet meer op te wachten. Ook op regionaal omroep niveau zien we niet anders:
feitelijk een enorme massa elektronische reclame folders, gelardeerd met wat “informatie kruimels”. Naar mijn mening heeft het Internet deze – ook met ons geld smijtende – plaatselijke zenders al lang overbodig gemaakt. Het is goed, dat de politiek deze, zichzelf degraderende, publieke omroep stevig onder druk zet. Ze zal nu ook merken, dat ze
onze sympathie inmiddels al lang heeft verspeeld. Deze publieke omroep is eigenlijk een afspiegeling van onze overheid, die ook nog nooit echt op zichzelf heeft bezuinigd.

Please follow and like us:

2 thoughts on “Publieke omroep

  1. Ja Joop ik denk dat de enige conclusie van jouw betoog is, opheffen die publieke omroepen.
    De commerciële zenders kunnen zich prima bedruipen.
    En maken prima programma’s.
    Daar hebben wij die over het algemeen links lullende en rechts vangende presentatoren van met name NOS en VARA niet voor nodig

  2. Beste Piet, de publieke omroep zegt altijd de BBC als haar grote voorbeeld te beschouwen. Dat zou dan ook moeten betekenen dat we onafhankelijke staatsomroep krijgen. Daarvan ben ik zeker voorstander. Dat is wat anders dan het absurde aantal zendgemachtigden, met hun peperdure overhead, in dit piepkleine landje. Ik vind ook dat zenders, waarvoor wij allemaal belasting moeten betalen, eigenlijk reclamevrij zouden moeten zijn.
    Is dat financieel niet haalbaar, dan geef ik de voorkeur aan minder, wèl betaalbare, publieke zenders.
    Ik vind dat we, als (omroep)belastingbetaler, de keuzemogelijkheid behoren te hebben om, te kunnen kijken en luisteren, zonder dat onze(!) privacy in ons eigen(!) huis, door de reclameterreur van deze doorgedraaide, publieke omroep – dag in en dag uit – straffeloos wordt geschonden.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *