NPO

Binnenkort – m.i..v. 19 augustus a.s. – kijken we niet meer naar Nederland 2, maar naar NPO 2. En bij de radio stemt u straks af op NPO Radio 1. Aan alle aanduidingen van de publieke omroep wordt dan de afkorting NPO toegevoegd. NPO staat overigens voor Nederlandse Publieke Omroep. Deze naamsverandering is, volgens de NPO, nodig voor de herkenbaarheid van de publieke omroep.
NPO is het fasciliterend bedrijf van de publieke omroep. Deze naamsverandering lijkt een poging om de NPO, zoals RTL, wat nadrukkelijker neer te zetten als omroepmerk met verschillende zenders. Datzelfde zien we bij RTL, dat ook verschillende zenders heeft. Zo lijkt er verder te worden geknabbeld aan het verzuilde, Nederlandse omroepstelsel dat gebaseerd is op omroepverenigingen met leden, die overigens nauwelijks invloed hebben op de uitzendingen zelf. In het verleden waren omroepverenigingen vrij in hun programmering. Door de aanstelling van zendercoördinatoren, die nu het uitzendschema bepalen, worden de bestaande omroepen ongeveer gedegradeerd tot productiebedrijven. Daarnaast worden de omroepen door de politiek verder gedwongen tot fusies.
Nederland had oorspronkelijk een omroepstelsel, dat gebaseerd was op het zuilenstelsel, dat de toenmalige samenleving op veel terreinen domineerde: van o.a. kerken, vakorganisaties, woningbouw vereningen, tot sportverenigingen. Desondanks was en is de BBC nog steeds het streefmodel van de NPO. Ondanks het feit dat de, destijds onafhankelijke, publieke omroep door de belastingbetalers en door de leden wordt gefinancierd, glijdt zij, sinds de introductie van de STER, steeds verder af naar de commerciële verdienmodellen, zoals de commerciële omroepen dat kennen. Als gevolg daarvan bepalen de adverteerders steeds meer het karakter van de NPO. Waar vroeger de leden nog enige invloed op de programmering konden hebben, zijn dat inmiddels de, niet gekozen, zendercoördinatoren.
De vele zendgemachtigden, met hun eigen besturen, hun eigen koninkrijkjes en hun eigen “lievelingetjes” zijn inmiddels verantwoordelijk voor een onbetaalbare overhead en daarmee zetten ze helemaal zelf het sein op groen voor de steeds maar verder uitdijënde stroom reclamespotjes en een onafgebroken, onnodige stroom vooraankondigingen.
Daarom is de (publieke)omroepconsument steeds vaker slachtoffer van de “publieke” stroom schreeuwende reclamebagger en ergerniswekkende vooraankondigingen, waarmee de NPO voortdurend in andermans privacy inbreekt en waarin domme adverteerders, met hun zinloze, Angelsaksische gebrabbel ons aller(!) moedertaal ondermijnen en is die copnsument die rotherrie meer dan zat!
Op de dag van het neerstorten van vlucht MH17, bij de eerste berichtgevingen over deze afschuwelijke vliegramp met een toestel van Malaysia Airways, toonde de NPO haar keiharde, ware gezicht op harteloze- en schaamteloze wijze. Direct na het uitgebreide journaal daarover, moest dit drame toch nog schaamteloos en harteloos worden “overgoten” met ordinaire, schreeuwende reclamebagger van de STER, die we op zo’n moment al helemaal niet willen!
Dit gebeurde bij de leugenachtige NPO, waarvoor we n.b. allemaal belasting moeten betalen en waar vrijwel uitsluitend de commercie – via de terreur van de STER, desondanks dat z.g. “onafhankelijke” zendschema bepaalt! Al jarenlang kondigen de zendgemachtigden in hun gidsen niet de aanvangstijden van de programma’s aan maar de, daaraan voorafgaande STER-blokken met haar reclamebagger en dat heet in normaal Nederlands BEDROG!
Het gebeurt ook allemaal zo doortrapt, dat er kennelijk geen mens meer is, die deze trucs door heeft, danwel de moeite neemt, om dat ergens te signaleren.
Het wordt n.m.m. daarom hoog tijd voor reclamevrije staatsomroep!

Please follow and like us:

1 reactie op “Tijd voor een staatsomroep

  1. Het gif van de multinationals smoort elke vorm van Democratie.
    Joop er zijn er helaas nog veel te weinig die deze trucs door hebben

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *